Main Article Content

Abstract

The digestive system in humans is one of the materials taught in biology subjects. Submission of material about the digestive system in humans is still through conventional media such as blackboards and pictures contained in biology books. While this material about the digestive system is difficult to see directly because most of it occurs in the body. Augmented Reality is a technique that combines two-dimensional and three-dimensional virtual differences into a real sphere. Augmented Reality can be one of the effective teaching materials in elementary schools because of the rapidly advancing technology.

Keywords

Augmented Reality, Book Media, Image-Based Tracking, Human Digestive System

Article Details

How to Cite
Lestari, A., Andrea, R. ., & Karim, S. (2023). Application of Marker-Based Tracking Augmented Reality of Human Digestive System for Elementary School . TEPIAN, 4(3), 136–144. https://doi.org/10.51967/tepian.v4i3.793

References

  1. Agustin, H. 2018. Sistem Informasi Manajemen Menurut Presfektif Islam. Jurnal Tabarru.
  2. Efendi, Y., H2, T. W., & Khoirunnisa, E. 2016. Penerapan Teknologi Ar (Augmented Reality) Pada Pembelajaran Energi Angin Kelas Iv Sd Di Rumah Pintar Al-Barokah . Jurnal Sistem Informasi, .
  3. Juannita, & Adhi, B. P. 2017. Pengembangan media pembelajaran sistem Pencernaan Manusia untuk kelas 8 Smp dengan fitur Augmented Reality berbasis Android. Jurnal Pinter.
  4. Lestari, A. S. 2013. Pembelajaran Multimedia . Jurnal Al-Ta’dib .
  5. Mauludin, R., Sukamto, A. S., & Muhardi, H. 2017. Penerapan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Sistem Pencernaan Pada Manusia Dalam Mata Pelajaran Biologi. Jepin (Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika) .
  6. Mufida, M. K., & Harun, M. 2018. Aplikasi Pengenalan Hewan Lindung Menggunakan Augmented Reality Dengan Metode Marker Based Tracking. Journal Of Digital Education, Communication, And Arts.
  7. Nugroho, G. M. 2019. Media Pembelajaran Interaktif Sistem Pencernaan Manusia (Android) . Jurnal Transit.
  8. Ranifa, A. S., & Zaliludin, D. 2020. Aplikasi Pengenalan Saluran Pencernaan manusia Menggunakan Teknologi Augmented Reality berbasis Android. Prosiding The 11th industrial Research Workshop And National Seminar.
  9. Rapi, M., Aulia, R., & Usman, A. 2019. Rancangan Gedung Serbaguna Universitas Harapan Fakultas Teknik Dan Komputer Sebagai Media Promosi Kampus Berbasis Animasi 3d. Snastikom 2019.
  10. Rohmawati, I., Sudargo, & Menarianti, I. 2019. Pengembangan Game Edukasi Tentang Budaya Nusantara “Tanara” Menggunakan Unity 3d Berbasis Android. Jurnal Sistem Informasi Dan Tenologi.
  11. Saputra, M. 2020. Analisis cara kerja Augmented Reality Untuk media Pembelajaran Disekolah Dasar. Program Studi Informatika fakultas Ilmu Komputer Universitas Bandar Lampung.
  12. Saputro, R. E., & Saputra, D. I. 2014. Pengembangan Media Pembelajaran Mengenal Organ Pencernaan. Saputro, Pengembangan Media Pembelajaran Mengenal Organ Pencernaan Manusia Menggunakan Teknologi Augmented Reality 1.