Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the effect of using Powtoon interactive learning media to improve learning outcomes in learning Informatics class X students at SMK Kesehatan Samarinda. This type of research is quantitative, namely experimental research (pre-experimental design) using a one group pretest-posttest design research design, namely an experiment that in its implementation only involves one class as an experimental class without a control class (comparison class). Data analysis used descriptive analysis techniques and inferential analysis techniques. The results of descriptive statistics show that the average student pre-test score is 46.56 and has increased after being treated with an average student post-test score of 80.31. The results of inferential statistical analysis by testing the normality of pre-test and post-test data were normally distributed. The results of hypothesis analysis using the Paired Sample T-Test test, namely significance, obtained a value smaller than 0.05, namely 0.000 <0.05, meaning that there is a difference when the initial test (pre-test) and the final test results (post-test) so that the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. The results of the analysis of student learning on the use of Powtoon interactive learning media in Informatics subjects obtained an N-Gain of 0.72 which is included in the high category. This study shows that there is an effect of using Powtoon interactive learning media to improve student learning outcomes in Informatics class X Nursing 2 at SMK Kesehatan Samarinda.

Keywords

Interactive Learning Media, Powtoon, Learning Outcomes, Pre-Experimental Design, One Group Pretest-Posttest Design.

Article Details

How to Cite
Sari, A. P., Haeruddin, & Saputra, G. Y. (2024). The Effect of Using Powtoon Interactive Learning Media to Improve Learning Outcomes in Class X Informatics Subjects at SMK Kesehatan Samarinda. TEPIAN, 5(1), 15–23. https://doi.org/10.51967/tepian.v5i1.2214

References

  1. Anggita, Z. (2020). Penggunaan Powtoon Sebagai Solusi Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajaran, 44-52.
  2. Alwi, I. (2015). Kriteria Empirik Dalam Menentukan Ukuran Sampel Pada Pengujian Hipotesis Statistika dan Analisis Butir. Jurnal Formatif, 140-148.
  3. Arif, M. (2014). Penerapan Aplikasi Anates Bentuk Soal Pilihan Ganda. Jurnal Ilmiah Edutic, 1-9.
  4. Arifah, N., Sari, N. M., & Abdullah, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Estimasi Biaya Konstruksi di SMK Negeri 1 Sumatera Barat. Jurnal Applied Science in Civil Engineering, 152-155.
  5. Deliviana, E. (2017). Aplikasi Powtoon Sebagai Media Pembelajaran : Manfaat dan Problematikanya. 1-6.
  6. Elmawati, P., Musfirah, & Pasinggi, Y. S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima Di Kabupaten Barru. Pinisi Jurnal Of Education, 10-19.
  7. Gumilang, J. R. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Monopoli Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iii SD Negeri 1 Gondang. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 25-34.
  8. Kresnandya, T. F., Hernawan, E., & Nuryadin, E. (2020). Pengaruh Media Video Animasi Berbasis Powtoon Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Sub Konsep Vertebrata. In Seminar Nasional Biologi, Saintek, dan Pembelajarannya I Tahun 2019 ISBN: 978-602-9250-40-4.
  9. Kusmadi, Badrudin, I., Putra, B. L., & Cuntaka, W. E. (2021). Informatika SMK Kelas X. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbudristek RI.
  10. Kusuma, A. C., & Rakhman, A. (2017). Peningkatan Keterampilan Olah Data (SPSS) Pada Mahasiswa DIII Akuntansi Politeknik Harapan Bersama Tegal. Jurnal Abdimas PHB: Jurnal Pengabdian Masyarakat Progresif Humanis Brainstorming, 1(1), 49-54.
  11. Mudanta, K. A., Astawan, I. G., & Jayanta, I. N. L. (2020). Instrumen Penilaian Motivasi Belajar dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar Ilmu, 262-270.
  12. Musyadad, V. F., Hanafiah, H., Tanjung, R., & Arifudin, O. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 1936-1941.
  13. Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 333-352.
  14. Pasaribu, F. T., Multahadah, C., Febrianti, A., & Asiani, R. W. (2018). Pelatihan Peningkatan Kemampuan Analisis Data Penelitian Menggunakan Software SPSS Bagi Pemuda RT. 14 Perumnas Aurduri Indah Kota Jambi. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 62-69.
  15. Pramesti, G. (2015). Kupas tuntas data penelitian dengan SPSS 22. Elex Media Komputindo.
  16. Prastica, Y., Hidayat, M. T., Ghufron, S., & Akhwani. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3260 - 3269.
  17. Purnami, N. M., Sulianingsih, N. W., & Widyantari, N. E. (2022). Pemanfaatan Powtoon Sebagai Media Pembelajaran Kreatif Berbasis Teknologi. 25-31.
  18. Rahmawati, Arie. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Powtoon Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1-8.
  19. Retnawati, H. (2017). Teknik Pengambilan Sampel. In Disampaikan Pada Workshop Update Penelitian Kuantitatif, Teknik Sampling, Analisis Data, dan Isu Plagiarisme, 1-7.
  20. Santoso, S. (2019). Menguasai SPSS versi 25. Elex Media Komputindo.
  21. Simbolon, N. (2013). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 14-19.
  22. Sutisna, I. (2020). Statistika penelitian. Universitas Negeri Gorontalo, 1-15.
  23. Wijayanto, T., Supriadi, B., & Nuraini, L. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Dengan Pendekatan Stem Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 113-120.
  24. Yanto, D. T. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif Pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 75-82.
  25. Yolviansyah, F., & Suryanti, S. (2021). Analisis Minat dan Hasil Belajar Fisika di SMA 3 Muaro Jambi. Integrated Science Education Journal, 50-54.
  26. Yulia, D., & Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Iis Kelas X di SMA Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 15-24.