Main Article Content
Abstract
Augmented Reality (AR) is a technology that allows people to visualize the virtual world as part of the real world. In simple terms AR can be defined as a real environment that is added with virtual objects, this is made possible through certain input devices. Learning media is a tool used in supporting the implementation of the teaching and learning process. In this process, it can be carried out using books or media electronics. One of them is using electronic media in the form of smart phones. In implementing it is applied to the treatment and type of teeth. The types of teeth used are incisors, canines, molars and molars . There are also cavities, tooth structure and dental care . The method used in this research is Marker based tracking. Marker based tracking is a type of Augmented Reality that recognizes a marker and identifies it to add a virtual object to the real environment.
Keywords
Article Details
References
- Amaral, G., Bushee, J., Cordani, U. G., KAWASHITA, K., Reynolds, J. H., Almeida, F. F. M. D. E., … Junho, M. Do C. B. (2013). Implementasi Augmented Reality Image Tracking Visualisai 3d Gedung Rumah Sakit Berbasis Smartphone Android. Journal of Petrology, 369(1), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
- Ananda, T. A., Safriadi, N., Sukamto, A. S., Studi, P., & Universitas, I. (2015). Penerapan Augmented Reality Sebagai Planet-Planet Di Tata Surya. Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi, 1(1), 1–5.
- Binanto, I. (2010). Multimedia Digital - Dasar Teori dan Pengembangannya.
- Efendi, Y., Wira, T., & Khoirunnisa, E. (2016). Penerapan Teknologi Ar (Augmented Reality) Pada Pembelajaran Energi Angin Kelas Iv Sd Di Rumah Pintar Al-Barokah. Studia Informatika, 9(1), 29–47.
- Eka Ardhianto, W. H. dan E. W. (2012). Augmented Reality Objek 3 Dimensi dengan Perangkat Artoolkit dan Blender. Dinamik-Jurnal Teknologi …, 17(2), 107–117. Retrieved from http://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/fti 1/article/view/1658
- Erfa Eddy, F. N., & Mutiara, H. (2015). Peranan Ibu dalam Pemeliharaan Kesehatan Gigi Anak dengan Status Karies. Majority, 1-6.
- Haryani, P., & Triyono, J. (2017). Augmented Reality (Ar) Sebagai Teknologi Interaktif Dalam Pengenalan Benda Cagar Budaya Kepada Masyarakat. Simetris : Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 8(2), 807. https://doi.org/10.24176/simet.v8i2.1614
- Hunaepi, A. (2016). Implementasi Augmented Reality Terhadap Desain Iklan Sebuah Mobil Berbasis Android. Universitas Pamulang.
- Lorena, S., & Purnamasari, J. (2019). Pengembangan Aplikasi Promosi Produk Handphone Menggunakan Teknologi Augmented Reality Pada Mobile Android. Jurusan Teknik Komputer Universitas Komputer Indonesia, 1–8.
- Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2), 1–8. https://doi.org/10.23887/jptk.v13i2.8525
- Saputro, R. E., & Saputra, D. I. S. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Mengenal Organ Pencernaan Manusia Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Jurnal Buana Informatika, 6(2), 153–162. https://doi.org/10.24002/j bi.v6i2.404
References
Amaral, G., Bushee, J., Cordani, U. G., KAWASHITA, K., Reynolds, J. H., Almeida, F. F. M. D. E., … Junho, M. Do C. B. (2013). Implementasi Augmented Reality Image Tracking Visualisai 3d Gedung Rumah Sakit Berbasis Smartphone Android. Journal of Petrology, 369(1), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Ananda, T. A., Safriadi, N., Sukamto, A. S., Studi, P., & Universitas, I. (2015). Penerapan Augmented Reality Sebagai Planet-Planet Di Tata Surya. Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi, 1(1), 1–5.
Binanto, I. (2010). Multimedia Digital - Dasar Teori dan Pengembangannya.
Efendi, Y., Wira, T., & Khoirunnisa, E. (2016). Penerapan Teknologi Ar (Augmented Reality) Pada Pembelajaran Energi Angin Kelas Iv Sd Di Rumah Pintar Al-Barokah. Studia Informatika, 9(1), 29–47.
Eka Ardhianto, W. H. dan E. W. (2012). Augmented Reality Objek 3 Dimensi dengan Perangkat Artoolkit dan Blender. Dinamik-Jurnal Teknologi …, 17(2), 107–117. Retrieved from http://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/fti 1/article/view/1658
Erfa Eddy, F. N., & Mutiara, H. (2015). Peranan Ibu dalam Pemeliharaan Kesehatan Gigi Anak dengan Status Karies. Majority, 1-6.
Haryani, P., & Triyono, J. (2017). Augmented Reality (Ar) Sebagai Teknologi Interaktif Dalam Pengenalan Benda Cagar Budaya Kepada Masyarakat. Simetris : Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 8(2), 807. https://doi.org/10.24176/simet.v8i2.1614
Hunaepi, A. (2016). Implementasi Augmented Reality Terhadap Desain Iklan Sebuah Mobil Berbasis Android. Universitas Pamulang.
Lorena, S., & Purnamasari, J. (2019). Pengembangan Aplikasi Promosi Produk Handphone Menggunakan Teknologi Augmented Reality Pada Mobile Android. Jurusan Teknik Komputer Universitas Komputer Indonesia, 1–8.
Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2), 1–8. https://doi.org/10.23887/jptk.v13i2.8525
Saputro, R. E., & Saputra, D. I. S. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Mengenal Organ Pencernaan Manusia Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Jurnal Buana Informatika, 6(2), 153–162. https://doi.org/10.24002/j bi.v6i2.404