Main Article Content
Abstract
The study aims to determine the effect of TikTok social media on student learning achievement in informatics subjects using correlational quantitative methods. Total of 82 respondents were used as the research sample who were seventh grade students of SMP Negeri 22 Samarinda with the top ten rankings. Data collection techniques using questionnaires, documentation and observation. The questionnaire instrument used a Likert scale. The analysis used normality test, linearity test, simple linear regression test and t test. The results of the partial regression significance test (t test) sig. variable X (TikTok Social Media) is 0.000 <0.05 and the t value is 8,188> t table 1. 99006, there is a significant influence of the independent variable TikTok social media (X) on the dependent variable learning achievement (Y), it can be concluded that Ha is accepted while Ho is rejected, there is a significant relationship between TikTok social media and learning achievement, it can be concluded that there is a significant influence between TikTok social media on student learning achievement in Class VIII Informatics subjects at SMP Negeri 22.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2024 TEPIAN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
- Achlikul, Z. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963
- Ahdar, D. W. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Hal 6.
- Ali, F. (2021). Pengaruh Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Neraca Peradaban, 1(2), 128–135. https://doi.org/10.55182/jnp.v1i2.36
- Amiman, R., Mokalu, B., & Tumengkol, S. (2022). Peran Media Sosial Facebook Terhadap Kehidupan Masyarakat Di Desa Lalue Kecamatan Essang Kabupaten Kepulauan Talaud. Journal Ilmiah Society, 2(3), 1–9.
- Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). Pengaruh Kemampuan Numerasi Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i1.774
- Anwar, S. (2011). Metode Penelitian Bisnis. Selemba Empat.
- Aristawati, S. A. (2023). Dampak Media Sosial terhadap Kosakata pada Remaja.
- Arsi, A. (2021). Realibilitas Instrumen Dengan Menggunakan Spss. Validitas Realibilitas Instrumen Dengan Menggunakan Spss, 1–8. https://osf.io/m3qxs
- Asdiniah, E. A. L. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Perkembangan Prestasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(Vol. 5 No. 1 (2021): 2021), 1675–1682. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1156/1036
- Asfarian, A. (2021). Informatika. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
- Asfury, N. B. (2023). Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Perilaku Siswa Kelas Tinggi SD Negeri 03 Banjar Harjo Kebak Keramat Karanganyar. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesa, 10(1), 18–19. https://doi.org/10.4135/9781412984683.n2
- Ayuningtyas, F., Cahyani, I. P., & Purabaya, R. H. (2022). Edukasi Penggunaan Media Sosial TikTok sebagai Media Pembelajaran di SDIT Attasyakur. Cendekia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 25. https://doi.org/10.32503/cendekia.v4i1.2326
- Azmi, F. (2017). Pelaksanaan Pembimbingan Belajar Aspek Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Siswa. At-Tazakki, 1(no 1), 15–28.
- Baoqin, C. (2022). Pengaruh Media Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa. 4(1), 34–38.
- Daniati, N., Darliana, E., & Alwina, S. (2022). Korelasi Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Ips Semester V STKIP Al-Maksum Langkat. Berbasis Sosial , 3(1), 38–44.
- Eko. (2023). Manfaat Belajar Informatika. Stikes Setia Medan.
- Fahra, S. E. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Sopan Santun Siswa Smk Pgri 2 Kediri. Seminar Nasional Virtual, Konseling Kearifan Nusantara, 32–41.
- Fatimah, S. D., Hasanudin, C., & Amin, A. K. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Mendemonstrasikan Teks Drama Suci. Indonesian Journal Of …, 1(2), 120–128. http://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/19
- Gani, I., & Amalia, S. (2015). Alat Analisis Data; Aplikasi Statistik untuk Penelitian Bidang Ekonomi dan Sosial. CV. Andi Offset.
- Ghaisani, N., & Nadwahc, A. (2021). Pengaruh penggunaan media sosial tik tok terhadap perilaku keagamaan remaja di kecamatan blangkejeren. Jurnal Uinsu, XXVII(2), 6–20.
- Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Progrma IBM SPSS 25. Universitas Diponegoro.
- Habibah, S. (2023). Pengaruh Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Minat Belajar Di MTs 17 Darul. 6(1), 53–70.
- Hafid, A., Sudirman, S., Amran, M., & Magvira, M. (2022). Hubungan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V SD. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 166–173. https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.201
- Hafizah, N. (2023). Pengaruh Globalisasi Terhadap Kebudayaan Indonesia. 1(1), 1–15.
- Harpina, I. (2022). Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas V a Madrasah Ibtidaiyah Negeri (Min) 1 Bulukumba. Fikruna, 5(1), 1–21. https://doi.org/10.56489/fik.v5i1.86
- Hutamy, E. T., Swartika, F., Alisyahbana, A. N. Q. A., Arisah, N., & Hasan, M. (2021). Persepsi Peserta Didik Terhadap Pemanfaatan Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian 2021, 1(1), 1270–1281. http://prosiding.rcipublisher.org/index.php/prosiding/article/view/294
- Irfan, M., Nursiah, S., & Rahayu, A. N. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Sosial (Medsos) Secara Positif Terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri Perumnas Kecamatan Rappocini Kota Makassar. Publikasi Pendidikan, 9(3), 262. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i3.10851
- Janna, H. (2021). Artikel Statistik yang Benar. Jurnal Darul Dakwah Wal-Irsyad (DDI), 18210047, 1–12.
- Kalsum, U. (2022). Pengaruh TikTok Terhadap Prestasi Siswa SMAN 5 Bone Kecamatan Lappariaja Kabupaten Bone. 21. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/29643-Full_Text.pdf
- Khansa, S. D., & Putri, K. Y. S. (2022). Pengaruh Sosial Media Tiktok Terhadap Gaya Hidup Remaja. Ekspresi Dan Persepsi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 133. https://doi.org/10.33822/jep.v5i1.3939
- Khija, R. ludovick U. dkk. (2019). Teknik Pengambilan Sampel. Ekp, 13(3), 1576–1580.
- Muhammad, S. (2023). Penggunaan Media Sosial Dalam Peningkatan Pendaftaran Mahasiswa Baru. 3(8), 1–23.
- Mushthofa. (2021). Informatika. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
- Musthofa. (2021). Informatika. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
- Najamuddin, N., Negara, H. R. P., Ramdhani, D., & Nurman, M. (2019). Sosial Media Dan Prestasi Belajar: Studi Hubungan Penggunaan Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Tatsqif, 17(1), 70–86. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.296
- Ningsih. (2021). Hubungan Media Pembelajaran dengan Peningkatan Siswa Pada Mata Pelajaran PAI di SMP Iptek Sengkol Tangerang Selatan. Tarbawai: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(01), 77–92. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/4452
- Oktania, D. E. (2022). Nomor 1 Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Negeri Surabaya 2022. Jurnal Ilmu Manajemen, 10, 255–267.
- Rahman, S. & K. (2019). Pemanfaatan Teknologi Mobile Learning Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional FKIP, 357–362.
- Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
- Ruth, D., & Candraningrum, D. A. (2020). Pengaruh Motif Penggunaan Media Baru Tiktok terhadap Personal Branding Generasi Milenial di Instagram. Koneksi, 4(2), 207. https://doi.org/10.24912/kn.v4i2.8093
- Safitri, Y. R. (2022). Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Di MTs. Jurnal Ilmiah, 1–166.
- Salsabila, A., & Puspitasari. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar. Pendidikan Dan Dakwah, 2(2), 278–288.
- Sebastian, D. R. (2022). Pengaruh Persepsi Siswa Atas Lingkungan dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(2), 5055–5062.
- Setiyatna, H., Julijanto, M., Surahman, S., Studi, P., Islam, P., Usia, A., & Syariah, H. E. (2022). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Sahabat Difabel Di Surakarta. Journal on Teacher Education, 3(2), 200–212.
- Subandriyo, B. (2020). Analisis Korelasi dan Regresi. Diklat Statistisi Tingkat Ahli BPS Angkatan XXI Badan Pusat Statistik.
- Suci, H. (2021). PenghantarStatistika. CV MEDIA SAINS INDONESIA.
- Sudarsono, B. (2017). Memahami Dokumentasi. Acarya Pustaka, 3(1), 47. https://doi.org/10.23887/ap.v3i1.12735
- Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif. CV. Alfabeta.
- Sugiono. (2018a). Metode Penelitian Kuantitatif.Bandung. Alfabeta, cv.
- Sugiono. (2018b). Metode penelitian Kuantitatif & Kualitatif. 145.
- Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta, cv.
- Suharmi, S., & Nabila, R. C. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 1 Kepahiang. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 307–312. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/mude/article/view/2678%0Ahttps://jurnal.unived.ac.id/index.php/mude/article/download/2678/2311
- Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114
- Ulfa, R. (2021). Variabel Penelitian Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Teknodik, 6115, 196–215. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.554
- Widianti, F. D. (2022). Dampak Globalisasi Di Negara Indonesia. Jurnal Inovasi Sektor Publik, 2(1), 73–95. http://jurnal.uwp.ac.id/fisip/index.php/jisp/article/view/122/50
- Zaiful, R. M. A. (2019). Prestasi Belajar. CV.Literasi Nusantara Abadi. Malang.
References
Achlikul, Z. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963
Ahdar, D. W. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Hal 6.
Ali, F. (2021). Pengaruh Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Neraca Peradaban, 1(2), 128–135. https://doi.org/10.55182/jnp.v1i2.36
Amiman, R., Mokalu, B., & Tumengkol, S. (2022). Peran Media Sosial Facebook Terhadap Kehidupan Masyarakat Di Desa Lalue Kecamatan Essang Kabupaten Kepulauan Talaud. Journal Ilmiah Society, 2(3), 1–9.
Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). Pengaruh Kemampuan Numerasi Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i1.774
Anwar, S. (2011). Metode Penelitian Bisnis. Selemba Empat.
Aristawati, S. A. (2023). Dampak Media Sosial terhadap Kosakata pada Remaja.
Arsi, A. (2021). Realibilitas Instrumen Dengan Menggunakan Spss. Validitas Realibilitas Instrumen Dengan Menggunakan Spss, 1–8. https://osf.io/m3qxs
Asdiniah, E. A. L. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Perkembangan Prestasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(Vol. 5 No. 1 (2021): 2021), 1675–1682. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1156/1036
Asfarian, A. (2021). Informatika. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Asfury, N. B. (2023). Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Perilaku Siswa Kelas Tinggi SD Negeri 03 Banjar Harjo Kebak Keramat Karanganyar. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesa, 10(1), 18–19. https://doi.org/10.4135/9781412984683.n2
Ayuningtyas, F., Cahyani, I. P., & Purabaya, R. H. (2022). Edukasi Penggunaan Media Sosial TikTok sebagai Media Pembelajaran di SDIT Attasyakur. Cendekia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 25. https://doi.org/10.32503/cendekia.v4i1.2326
Azmi, F. (2017). Pelaksanaan Pembimbingan Belajar Aspek Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Siswa. At-Tazakki, 1(no 1), 15–28.
Baoqin, C. (2022). Pengaruh Media Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa. 4(1), 34–38.
Daniati, N., Darliana, E., & Alwina, S. (2022). Korelasi Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Ips Semester V STKIP Al-Maksum Langkat. Berbasis Sosial , 3(1), 38–44.
Eko. (2023). Manfaat Belajar Informatika. Stikes Setia Medan.
Fahra, S. E. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Sopan Santun Siswa Smk Pgri 2 Kediri. Seminar Nasional Virtual, Konseling Kearifan Nusantara, 32–41.
Fatimah, S. D., Hasanudin, C., & Amin, A. K. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Mendemonstrasikan Teks Drama Suci. Indonesian Journal Of …, 1(2), 120–128. http://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/19
Gani, I., & Amalia, S. (2015). Alat Analisis Data; Aplikasi Statistik untuk Penelitian Bidang Ekonomi dan Sosial. CV. Andi Offset.
Ghaisani, N., & Nadwahc, A. (2021). Pengaruh penggunaan media sosial tik tok terhadap perilaku keagamaan remaja di kecamatan blangkejeren. Jurnal Uinsu, XXVII(2), 6–20.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Progrma IBM SPSS 25. Universitas Diponegoro.
Habibah, S. (2023). Pengaruh Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Minat Belajar Di MTs 17 Darul. 6(1), 53–70.
Hafid, A., Sudirman, S., Amran, M., & Magvira, M. (2022). Hubungan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V SD. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 166–173. https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.201
Hafizah, N. (2023). Pengaruh Globalisasi Terhadap Kebudayaan Indonesia. 1(1), 1–15.
Harpina, I. (2022). Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas V a Madrasah Ibtidaiyah Negeri (Min) 1 Bulukumba. Fikruna, 5(1), 1–21. https://doi.org/10.56489/fik.v5i1.86
Hutamy, E. T., Swartika, F., Alisyahbana, A. N. Q. A., Arisah, N., & Hasan, M. (2021). Persepsi Peserta Didik Terhadap Pemanfaatan Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian 2021, 1(1), 1270–1281. http://prosiding.rcipublisher.org/index.php/prosiding/article/view/294
Irfan, M., Nursiah, S., & Rahayu, A. N. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Sosial (Medsos) Secara Positif Terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri Perumnas Kecamatan Rappocini Kota Makassar. Publikasi Pendidikan, 9(3), 262. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i3.10851
Janna, H. (2021). Artikel Statistik yang Benar. Jurnal Darul Dakwah Wal-Irsyad (DDI), 18210047, 1–12.
Kalsum, U. (2022). Pengaruh TikTok Terhadap Prestasi Siswa SMAN 5 Bone Kecamatan Lappariaja Kabupaten Bone. 21. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/29643-Full_Text.pdf
Khansa, S. D., & Putri, K. Y. S. (2022). Pengaruh Sosial Media Tiktok Terhadap Gaya Hidup Remaja. Ekspresi Dan Persepsi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 133. https://doi.org/10.33822/jep.v5i1.3939
Khija, R. ludovick U. dkk. (2019). Teknik Pengambilan Sampel. Ekp, 13(3), 1576–1580.
Muhammad, S. (2023). Penggunaan Media Sosial Dalam Peningkatan Pendaftaran Mahasiswa Baru. 3(8), 1–23.
Mushthofa. (2021). Informatika. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Musthofa. (2021). Informatika. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Najamuddin, N., Negara, H. R. P., Ramdhani, D., & Nurman, M. (2019). Sosial Media Dan Prestasi Belajar: Studi Hubungan Penggunaan Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Tatsqif, 17(1), 70–86. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.296
Ningsih. (2021). Hubungan Media Pembelajaran dengan Peningkatan Siswa Pada Mata Pelajaran PAI di SMP Iptek Sengkol Tangerang Selatan. Tarbawai: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(01), 77–92. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/4452
Oktania, D. E. (2022). Nomor 1 Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Negeri Surabaya 2022. Jurnal Ilmu Manajemen, 10, 255–267.
Rahman, S. & K. (2019). Pemanfaatan Teknologi Mobile Learning Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional FKIP, 357–362.
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Ruth, D., & Candraningrum, D. A. (2020). Pengaruh Motif Penggunaan Media Baru Tiktok terhadap Personal Branding Generasi Milenial di Instagram. Koneksi, 4(2), 207. https://doi.org/10.24912/kn.v4i2.8093
Safitri, Y. R. (2022). Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Di MTs. Jurnal Ilmiah, 1–166.
Salsabila, A., & Puspitasari. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar. Pendidikan Dan Dakwah, 2(2), 278–288.
Sebastian, D. R. (2022). Pengaruh Persepsi Siswa Atas Lingkungan dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(2), 5055–5062.
Setiyatna, H., Julijanto, M., Surahman, S., Studi, P., Islam, P., Usia, A., & Syariah, H. E. (2022). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Sahabat Difabel Di Surakarta. Journal on Teacher Education, 3(2), 200–212.
Subandriyo, B. (2020). Analisis Korelasi dan Regresi. Diklat Statistisi Tingkat Ahli BPS Angkatan XXI Badan Pusat Statistik.
Suci, H. (2021). PenghantarStatistika. CV MEDIA SAINS INDONESIA.
Sudarsono, B. (2017). Memahami Dokumentasi. Acarya Pustaka, 3(1), 47. https://doi.org/10.23887/ap.v3i1.12735
Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif. CV. Alfabeta.
Sugiono. (2018a). Metode Penelitian Kuantitatif.Bandung. Alfabeta, cv.
Sugiono. (2018b). Metode penelitian Kuantitatif & Kualitatif. 145.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta, cv.
Suharmi, S., & Nabila, R. C. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 1 Kepahiang. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 307–312. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/mude/article/view/2678%0Ahttps://jurnal.unived.ac.id/index.php/mude/article/download/2678/2311
Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114
Ulfa, R. (2021). Variabel Penelitian Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Teknodik, 6115, 196–215. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.554
Widianti, F. D. (2022). Dampak Globalisasi Di Negara Indonesia. Jurnal Inovasi Sektor Publik, 2(1), 73–95. http://jurnal.uwp.ac.id/fisip/index.php/jisp/article/view/122/50
Zaiful, R. M. A. (2019). Prestasi Belajar. CV.Literasi Nusantara Abadi. Malang.