The Impact of ARKAS Implementation on BOS Fund Reporting in Elementary Schools in Sanggau Regency
DOI:
https://doi.org/10.51967/tanesa.v26i1.3350Keywords:
ARKAS, BOS Fund Reporting, Elementary Schools, SEM-PLSAbstract
This study aims to analyze the effect of the implementation of the School Activity and Budget Plan Application (ARKAS) on the reporting of School Operational Assistance (BOS) funds in elementary schools in Sanggau Regency. The research method employed is quantitative, using a Structural Equation Modeling (SEM) approach with Partial Least Squares (PLS). The sample consists of principals and treasurers from 142 elementary schools that have used ARKAS for at least one year. Data was collected through questionnaires and analyzed using SmartPLS software. The results indicate that the implementation of ARKAS has a positive and significant effect on BOS fund reporting. These findings underscore the importance of optimizing the use of ARKAS, as well as the active roles of school leaders and treasurers in improving the accuracy, timeliness, and compliance of BOS fund reporting.
References
Arifin, A. (2020). Transparansi dan akuntabilitas pengelolaan dana BOS. Jurnal Akuntansi Publik, 12(1), 45–56.
Bappeda Sanggau. (2022). Laporan pemetaan infrastruktur pendidikan di wilayah perbatasan. Pemerintah Daerah.
Bastian, I. (2015). Akuntansi sektor publik: Suatu pengantar. Jakarta: Erlangga.
Boby, F., & Kaharap, M. (2022). Analisis akuntabilitas pengelolaan dana BOS di sekolah dasar negeri. Jurnal Pendidikan dan Akuntansi, 10(1), 15–26.
Dewi, R. A., & Prabowo, A. (2022). Implementasi sistem informasi BOS berbasis digital dan pengaruhnya terhadap kepatuhan pelaporan keuangan sekolah. Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, 6(1), 23–34.
Dewi Sartika. (2023). Efektivitas penggunaan dana BOS dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 14(2), 112–124.
Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Sanggau. (2023). Laporan tahunan evaluasi penggunaan dana BOS. Bidang Pembinaan SD.
Halim, A., & Kusufi, M. S. (2012). Akuntansi sektor publik: Akuntansi keuangan daerah. Jakarta: Salemba Empat.
Halim, A., & Kusufi, M. S. I. (2012). Akuntansi sektor publik: Dari teori ke praktik. Jakarta: Salemba Empat.
Kadek, Y. P., & I, M. A. (2023). Pengaruh kompetensi pengguna terhadap efektivitas implementasi ARKAS dalam pengelolaan dana BOS. Jurnal Akuntansi Publik, 9(1), 33–45.
Kemendikbudristek. (2021). Panduan implementasi aplikasi Rencana Kegiatan dan Anggaran Sekolah (ARKAS).
Kemendikbudristek. (2021). Surat edaran bersama Mendagri dan Mendikbudristek Nomor 907/6479/SJ dan Nomor 7 Tahun 2021 tentang penggunaan aplikasi Rencana Kegiatan dan Anggaran Sekolah (ARKAS). Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan implementasi ARKAS tahun 2022. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah.
Kementerian Keuangan RI. (2022). Evaluasi penyaluran dan pemanfaatan dana BOS. Jakarta: Direktorat Jenderal Perimbangan Keuangan.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2020). Petunjuk teknis penggunaan aplikasi ARKAS dalam pelaporan dana BOS. Jakarta: Kemendikbud.
Kusuma, A. R., & Wibowo, H. (2021). Pengaruh digitalisasi pelaporan keuangan terhadap transparansi pengelolaan dana BOS. Jurnal Akuntansi Pendidikan, 9(2), 145–157.
Mardiasmo. (2018). Akuntansi sektor publik. Yogyakarta: Andi.
Muliatuise, F., Waruwu, R., & Sitompul, J. (2022). Akuntabilitas pengelolaan dana BOS pada sekolah dasar negeri di Kabupaten Nias Barat. Jurnal Akuntansi dan Audit, 8(2), 55–67.
Nurdin, F., & Wulandari, M. (2022). Efektivitas penggunaan aplikasi ARKAS dalam laporan keuangan sekolah dasar di daerah 3T. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 75–89.
Permendikbudristek No. 63 Tahun 2022 tentang Petunjuk Teknis Pengelolaan Dana BOS.
Prasetyo, E., & Suharto, B. (2021). Sistem informasi akuntansi dan pengaruhnya terhadap efisiensi audit di sekolah dasar. Jurnal Sistem Informasi, 7(1), 22–30.
Putra, F. D., & Dewi, S. R. (2020). Digitalisasi pelaporan keuangan pada sektor pendidikan: Studi kasus pelaporan dana BOS. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(3), 78–87.
Putri, A. D., & Nurlina. (2023). Analisis implementasi ARKAS dalam meningkatkan efisiensi pelaporan keuangan sekolah dasar. Jurnal Administrasi dan Akuntansi Pendidikan, 5(2), 100–110.
Santosa, A., Rahmawati, D., & Hidayat, A. (2023). Penguatan tata kelola keuangan sekolah melalui sistem ARKAS: Studi kasus di Kabupaten Sleman. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 88–102.
Santoso, M., Rahman, F., & Harjanto, R. (2022). Peran pelatihan dan sosialisasi dalam peningkatan kualitas pelaporan keuangan sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 14(1), 45–60.
Saragih, D. (2023). Tantangan implementasi ARKAS di sekolah dasar daerah terpencil. Jurnal Administrasi Pendidikan dan Kebijakan, 4(1), 33–45.
Setiawan, T. (2018). Pengaruh sistem informasi akuntansi terhadap kinerja pelaporan keuangan di institusi pendidikan. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 12(1), 30–39.
Suparman, A., & Sari, M. (2022). Analisis tingkat pemahaman operator sekolah terhadap penggunaan aplikasi ARKAS. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Teknologi, 6(2), 113–125.
Susanto, A. (2017). Sistem informasi akuntansi: Struktur, pengendalian, risiko, dan pengembangan. Bandung: Lingga Jaya.
Sutisna, D. (2023). Tantangan infrastruktur teknologi informasi dalam implementasi ARKAS di daerah terpencil. Jurnal Administrasi Publik dan Kebijakan Daerah, 5(1), 67–78.
Utami, S., & Hartono, Y. (2019). Transparansi dan akuntabilitas pengelolaan dana BOS melalui aplikasi ARKAS. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan Publik, 6(2), 112–121.
Wibowo, A. (2021). Pengaruh sistem pelaporan keuangan terintegrasi terhadap kinerja sekolah. Jurnal Akuntabilitas Publik, 9(2), 123–134.
Yulyanti, R., Safitri, D., & Ridho, M. (2022). Transparansi dan akuntabilitas penggunaan dana BOS melalui implementasi aplikasi ARKAS. Jurnal Tata Kelola Keuangan Publik, 7(3), 91–104
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Buletin Poltanesa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright of this article is transferred to Buletin Poltanesa and Politeknik Pertanian Negeri Samarinda, when the article is accepted for publication. the authors transfer all and all rights into and to paper including but not limited to all copyrights in the Buletin Poltanesa. The author represents and warrants that the original is the original and that he/she is the author of this paper unless the material is clearly identified as the original source, with notification of the permission of the copyright owner if necessary.
A Copyright permission is obtained for material published elsewhere and who require permission for this reproduction. Furthermore, I / We hereby transfer the unlimited publication rights of the above paper to Poltanesa. Copyright transfer includes exclusive rights to reproduce and distribute articles, including reprints, translations, photographic reproductions, microforms, electronic forms (offline, online), or other similar reproductions.
The author's mark is appropriate for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all coauthor. This Agreement shall be signed by at least one author who has obtained the consent of the co-author (s) if applicable. After the submission of this agreement is signed by the author concerned, the amendment of the author or in the order of the author listed shall not be accepted.