Strategy For Selecting Digital Media as a Means of Marketing Communication in Sabang City Tourism
DOI:
https://doi.org/10.51967/tanesa.v26i1.3278Keywords:
Digital media, communication tools, marketing, tourism.Abstract
Digital media offers great opportunities for tourism marketing communications, but choosing the right platform and understanding user interactions are still challenges. Although several studies have discussed digital media in tourism marketing, specific research on digital marketing communication strategies on social media platforms, as well as analysis of user interactions, is still limited, especially in the context of tourism promotion in Sabang City which has great potential but needs to increase tourist visits. This study uses a descriptive qualitative design. Data collection using in-depth interviews with the Head of Marketing at the Sabang City Tourism Office and the owner of Dear Sabang Travel, as well as documentation studies, to reveal the strategy for selecting digital media in tourism marketing communications in Sabang City. Data were analyzed using thematic analysis techniques, with source triangulation and member checking to ensure the validity and reliability of the findings. The findings of this study reveal that the strategy for selecting digital media in tourism marketing communications in Sabang City, which involved interviews with Mrs. Murdiana from the Tourism Office and Mr. Muhammad Fachrurrazi from Dear Sabang Travel, focuses on the use of social media platforms such as Instagram and TikTok. Both informants emphasized the effectiveness of social media in reaching young tourists, raising awareness, and engaging audiences. Collaboration with influencers and local travel to increase the visibility of Sabang City tourism, as well as the need for a more comprehensive evaluation of the effectiveness of the implemented digital marketing strategies.
References
Adiarti, Y. S., & Wijaya, R. S. (2024). Analisis Pengaruh Sektor Pariwisata Terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD) di Kota Batu. Jambura Economic Education Journal, 6(2), 494–508.
Basnet, S. D., & Auliya, A. (2022). Strategi Pemasaran Digital Melalui Media Sosial Dalam Penyelengaraan Event Inacraft 2022. Journal Of Tourism And Economic, 5(1), 18–31.
Cindrakasih, R. R. (2022). Strategi Komunikasi Digital Marketing Untuk Meningkatkan Daya Beli Konsumen Di Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 129–141.
Duhu, I. A., Rozari, P. E. De, & Kiak, N. T. (2024). Upaya Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah (PAD) Melalui Pengembangan Potensi Pariwisata Kabupaten Manggarai Barat Periode 2019-2022 (Studi Kasus Di Wisata Alam Gua Rangko Labuan Bajo). Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Indonesia, 2(3), 41–55.
Fatikha, N., & Fauzi, M. M. (2024). Penerapan Strategi Digital Marketing Melalui Platform Media Sosial Facebook Ads. Santri: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 2(4), 198–206.
Hermanto, Y. B., & Tresyanto, C. A. (2021). Strategi pemilihan media sebagai sarana komunikasi pemasaran pada wisata kota surabaya. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(4), 361–371.
Johana, K., Setiadarma, D., & Wijaya, K. D. P. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran 10 Destinasi Pariwisata Prioritas “Bali Baru” Di Kementerian Pariwisata Republik Indonesia. Jemsi, 1(6), 631–648. https://doi.org/10.31933/JEMSI
Kustian, N., Syamsiah, & Julaeha, S. (2023). Pemilihan Media Digital Dalam Pemasaran Produk Keripik Di Bekasi. Jurnal Elektronika Dan Komputer, 16(1), 53–63.
Mustika, I. W. W., & Maulidah, S. B. J. (2023). Analisis Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran pada Usaha Kecil Menengah. Urnal Riset Manajemen Komunikasi (JRMK), 1(1), 5–12.
Naibaho, N. A., & Harahap, N. (2023). Media Digital Dalam Komunikasi Pemasaran Pariwisata Tigaras. Mitzal (Demokrasi, Komunikasi, Dan Budaya): Jurnal Ilmu Pemerintahan & Ilmu Komunikasi, 4(2), 78–93.
Nurmadewi, D. (2025). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Desa Wisata Lombok Kulon Kabupaten Bondowoso Jawa Timur. Seminar Nasional Pariwisata Dan Kewirausahaan (SNPK), 1(1), 385–392.
Permono, M. S. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta Melalui Konten Instagram Pasca Pandemi COVID-19. AGUNA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(02), 37–46.
Pinontoan, N. A., Wihardi, D., Lestari, R., & Kristanty, S. (2024). Strategi Pemasaran Pariwisata Dalam Mempromosikan Taman Wisata Alam Mangrove Angke Kapuk Sebagai Destinasi Ekowisata. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 8(1), 52–68.
Prajarto, Y. A. N., Phitaloka, M., & Purwaningtyas, F. (2021). Media Digital dalam Komunikasi Pemasaran Pariwisata : Efektivitas Sistem Informasi Kanal Pemesanan Daring. Jurnal Ilmu Komunikasi, 18(1), 1–18.
Pramusinta, B. D. (2022). Digital Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran “ Coffee Marroan ” Dalam Meningkatkan Jumlah Konsumen. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Sosial Dan Politik [JIMSIPOL], 2(2), 1–15.
Putu, N., & Anggreswari, Y. (2020). Komunikasi Pemasaran Pariwisata Berbasis Digital (Studi pada Desa Sambangan Kabupaten Buleleng). Ganaya, 3(1), 1–11.
Radini, S. P., Mulyana, M., & SN,T.D F. (2021). Tinjauan Atas Strategi Promosi Melalui Media Sosial Pada Padjadjaran Suites And Convention Hotel Bogor. Jabkes, 1(1), 71–80. https://doi.org/10.37641/jabkes.v1i1.787
Raffi, M., & Dianita, I. A. (2024). Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran @ Ninetysixvintages Pada Media Sosial Instagram. Jurnal Pustaka Komunikasi, 7(1), 50–63.
Rahmatika, A. (2024). Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Wisata Religi Masjid Jogokariyan. Ashan: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 3(1), 69–78.
Ramadhan, F. S. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital pada Media Sosial Instagram dalam Mempromosikan Brand “Everyday Is Saturday.” NeoRespublica: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 4(1), 83–91.
Rangkuti, A.H. & Khairani, L. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Destinasi Wisata Park & Farm Sipirok Melalui Media Digital Instagram Dalam Meningkatkan Minat Pengunjung Marketing. Jurnal KESKAP: Jurnal Kesejahteraan Sosial, Komunikasi Dan Administrasi Publik, 2(1), 43–49.
Rinova, D., & Sandria, P. D. (2021). Strategi Pemilihan Media Komunikasi Pemasaran Online Pada Usaha Prayatna Project Dalam Melakukan Kegiatan Promosi. Jci: Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(2), 147–160.
Robiyah, N., Soraya, I., & Pratiwi, C. Y. (2025). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital Rabando Group Dalam Meningkatkan Brand Awareness di Instagram. AL MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 5(2), 1080–1107.
Saktiendi, E., Herawati, S., & Ghiffari, N. A. (2024). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Diamond Shop Melalui Media Sosial Instagram. Jukim: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(3), 27–36.
Saldina, I., & Anjarsari, N. (2022). Penerapan Digital Marketing Di Instagram Dalam Meningkatkan Pemasaran Pada Toko Kue Nak Mbarep Di Kepatihan Tulungagung. Jurnal Mahasiswa Akuntansi, 2(2), 106–115.
Setiawan, M. R., & Purwanto, E. (2024). Penerapan digital marketing pada sosial media terhadap strategi komunikasi pemasaran produk jasa pada Supoyo Consultant. Equilibrium : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v12i1.18186
Setiawati, R., & Pritalia, G. L. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Promosi Sektor Pariwisata. KONSTELASI: Konvergensi Teknologi Dan Sistem Informasi, 3(2), 278–285.
Sugiyono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sya’adah, S. F. (2024). Strategi Promosi Berbasis Digital Marketing dalam Meningkatkan Minat Calon Peserta Didik Baru di Sekolah. Dinamika Pembelajaran : Jurnal Pendidikan Dan Bahasa, 1(4), 322–333.
Tanjung, H., Tanjung, I. S., & Astuti, R. (2024). Strategi Komunikasi dalam Pemasaran Pariwisata Berbasis Digital Tourism di Kabupaten Tapanuli Tengah. Perspektif, 13(3), 700–707. https://doi.org/10.31289/perspektif.v13i3.11656
Yanti, D., Ramadhan, I., Yunita, D., & Lubis, M. R. (2024). Peran Media Sosial Dalam Mempromosikan Pariwisata Di Desa Perkebunan Bukit Lawang. Pariwisata, 11(1), 1–13.
Yanuarita, D., & Desnia, A. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Melalui Media Sosial Instagram sebagai Sarana Promosi di Sekolah Alam Kebun Tumbuh. Jurnal Penelitian Inovatif (JUPIN), 3(2), 245–256.
Zaki, A., Hidayati, A., Syah, D. K. A., Amalia, R. N., & Kozun, S. N. P. (2025). Strategi Digital Marketing Desa Wisata (Studi Kasus: Desa Wisata Nglanggeran). Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Bisnis Digital, Ekonomi Kreatif, Dan Entrepreneur, 4(2), 250–269. https://doi.org/10.56456/jebdeker.v4i2.254
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Buletin Poltanesa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright of this article is transferred to Buletin Poltanesa and Politeknik Pertanian Negeri Samarinda, when the article is accepted for publication. the authors transfer all and all rights into and to paper including but not limited to all copyrights in the Buletin Poltanesa. The author represents and warrants that the original is the original and that he/she is the author of this paper unless the material is clearly identified as the original source, with notification of the permission of the copyright owner if necessary.
A Copyright permission is obtained for material published elsewhere and who require permission for this reproduction. Furthermore, I / We hereby transfer the unlimited publication rights of the above paper to Poltanesa. Copyright transfer includes exclusive rights to reproduce and distribute articles, including reprints, translations, photographic reproductions, microforms, electronic forms (offline, online), or other similar reproductions.
The author's mark is appropriate for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all coauthor. This Agreement shall be signed by at least one author who has obtained the consent of the co-author (s) if applicable. After the submission of this agreement is signed by the author concerned, the amendment of the author or in the order of the author listed shall not be accepted.