Literasi Pengelolaan Keuangan Cerdas pada Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.51967/tanesa.v23i1.1263Keywords:
Literasi Keuangan Cerdas, Literasi Usia DiniAbstract
Literasi finansial merupakan kecakapan hidup (life skills) yang harus dibekalkan pada anak. Pendidikan literasi keuangan pada anak bukan sekadar pada pengenalan uang, namun lebih jauh pendidikan literasi keuangan pada anak adalah sebuah konsep tentang pengenalan pengelolaan keuangan secara bijak dan mampu mengontrol pengeluaran keuangan dengan membedakan mana yang menjadi kebutuhan dan mana yang hanya keinginan. Sehingga pengenalan terhadap pengetahuan literasi keuangan sejak dini akan membuat anak-anak terbiasa mengelola keuangan dengan baik dan benar di masa yang akan datang. Di Indonesia pendidikan literasi keuangan masih menjadi sesuatu yang sangat jarang dilakukan. Tim Pengabdian Kepada Masyarakat memandang sangat penting untuk menyelenggarakan pelatihan terkait literasi pengelolaan keuangan cerdas pada anak usia dini yang dilaksanakan di TK Setia Kota Baubau. Pada kkegiatan ini tim Pengabdian Kepada Masyarakat mengenalkan pada anak terkait me manajemen keuangan, belajar tentang hidup hemat dengan cara merencanakan keuangan untuk persiapan dimasa depan, memotivasi anak untuk bertindak secara bertanggung jawab dan bijaksana serta mendorong kepedulian sosial.
References
Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students. Financial Services Review, 107–128.
David l. Remund. (2010). Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy. Journal of Consumer Affairs.
Harris Iskandar. (2020). Pendidikan Sosial dan Finansial Bagi Anak Usia Pra Sekolah Dasar.
J.L.Messie. (2001). Manajemen Keuangan Segala Kegiatan. Gramedia Pustaka Utama.
Maria Montessori. (2018). The Golden Age: Masa Efektif Merancang.
OJK. (2020). Menumbuhkan Kecakapan Literasi Keuangan Anak Usia Dini.
Rapih Subroto. (2016). Pendidikan Literasi Keuangan Pada Anak: Mengapa dan Bagaimana?
Sina, P. G. (2014). PENDIDIKAN LITERASI KEUANGAN PADA ANAK. Ragam Jurnal Pengembangan Humaniora, 74–86.
The United Nations Educational, scientific and cultural organization (UNESCO). (2012). Gerakan Literasi Nasional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of this article is transferred to Buletin Poltanesa and Politeknik Pertanian Negeri Samarinda, when the article is accepted for publication. the authors transfer all and all rights into and to paper including but not limited to all copyrights in the Buletin Poltanesa. The author represents and warrants that the original is the original and that he/she is the author of this paper unless the material is clearly identified as the original source, with notification of the permission of the copyright owner if necessary.
A Copyright permission is obtained for material published elsewhere and who require permission for this reproduction. Furthermore, I / We hereby transfer the unlimited publication rights of the above paper to Poltanesa. Copyright transfer includes exclusive rights to reproduce and distribute articles, including reprints, translations, photographic reproductions, microforms, electronic forms (offline, online), or other similar reproductions.
The author's mark is appropriate for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all coauthor. This Agreement shall be signed by at least one author who has obtained the consent of the co-author (s) if applicable. After the submission of this agreement is signed by the author concerned, the amendment of the author or in the order of the author listed shall not be accepted.